Fanų kultūra (angl. fan culture) – tai postmoderniai visuomenei priskiriamas bruožas, apibūdinantis žmonių aktyvų susidomėjimą ir įsitraukimą į populiariosios kultūros interesų lauką. Vienas iš šį interesų lauką apibūdinančių aspektų yra muzika. Priklausymas muzikinio žanro mėgėjų grupei ir aktyvus atlikėjų palaikymas yra laikomas vienu iš galimų fanų kultūros manifestacijų. Dažnai muzikinio atlikėjo palaikymas veda raiškingesnės fanų kultūros realizacijos formos – tapimo palaikomų muzikinių artistų „fandom”, dalimi. Lietuvių kalba neturi tiesioginio šio žodžio vertimo, tačiau korektiškiausias jo apibūdinimas būtų – fanų visuma komunikuojanti tarpusavyje, palaikanti vieningą tam tikrą asmenį, judėjimą, objektą ar panašiai bei turinti savo individualias mėgiamą aspektą palaikančias išraiškas ir vidines taisykles. Kitaip tariant, tai yra asmenys, kurie susiburia dėka vieningo tikslo ir komunikuodami tarpusavyje formuoja savitą subkultūrą.
Viena iš gerai žinomų fandoms yra populiariosios korėjietiškos muzikos fanai. Nors grupuoti juos į bendrą vienį yra kiek neteisinga, tačiau šio straipsnio tikslas yra ne tiek išskirti jų skirtumus, kiek išryškinti probleminį k-pop fanų dominuojančios kultūros aspektą – sasaeng fanų subkultūrą. Sasaeng, tai žodis kilęs iš korėjiečių žodžių sa (사), reiškiančio „privatus“, ir saeng (생), reiškiančio „gyvenimas“. Šiuo terminu yra apibūdinami viešų asmenų (dažniausiai dainininkų) gerbėjai, kurie savo gyvenimą pašvenčia numylėto asmens persekiojimui. Kitaip tariant, sasaeng fanai, tai žmonės, kurie viešų žmonių garbinimą perteikia neįprasto elgesio formomis. Šiems fanams yra būdingas nuolatinis nepageidaujamo dėmesio skyrimas garsenybei: asmeninės informacijos (skrydžio datų; viešbučio ar jo kambario numerio, kuriame apsistoja viešas asmuo; gyvenamojo adreso; telefono numerio ir pan.) nutekinimas, provokuojančių dovanų siuntimas, bandymas užmegzti verbalinį kontaktą (gyvai, socialinių medijų, skambučių ar sms žinučių pagalba), nuolatinis persekiojimas (viešo asmens kasdienės rutinos sužinojimas; viešo asmens užsienio vizitų planų sužinojimas bei kelionės pagal juos planavimas) ir pan. Be to, jų kasdienybė neretai įtraukią budėjimą (ar net nakvojimą) prie įžymybės namų, taip pat žymių asmenų transporto priemonių persekiojimą. Tai yra tokio populiarumo subkultūra, jog Pietų Korėjoje egiztuoja išskirtinės taksi paslaugos sasaeng fanams, leidžiančios išsikviesti specializuotą taksi visai dienai, jog šie galėtų sekti iš paskos mėgstamus dainininkus gabenančių mašinų.
Kaip galima suprasti, tai nėra kasdienis „įprasto” fano elgesys, pasireiškiantis nekaltu dainininko oficialių socialinių medijų sekimu norint jį palaikyti, tačiau daugiau elgesys apimantis obsesinio pobūdžio susidomėjimą įžymybės gyvenimu. Kaip parodo Korėjoje atlikti interviu su savanoriškai sutikusiais kalbėti sasaeng fanais, jų grupės daugumą sudaro 15-21 metų merginos. Yra žinoma, jog daugelis tokių fanų lėšas surenka papildomai dirbdami mokslų metu, tačiau dalis jų meta mokyklas ir neretai siekiant padengti išlaidas praranda namus. Negalima pamiršti ir to, jog dalis sasaeng fanų yra kilę iš pasiturinčių šeimų, kas lemia platesnes galimybes realizuoti garsenybės persekiojimą. Taigi, nors sasaeng fanų daugumą sudaro aiški demografinė visuma korektiškai apibūdinama per amžių, lytį ir klasę, tačiau būtų neteisinga nepaminėti mažumos dalies, kuri neretai sukelia didesnio pobūdžio grėsmę.
Nenuostabu, jog tokia persekiojimu realizuojama viešų asmenų „palaikymo” forma nėra pigus „pomėgis”. Sasaeng fanai, kurie veiklą vykdo nevykstant į užsienį, nurodo, jog į mėnesį išleidžia nuo tūkstančio JAV dolerių savo pomėgiui įgyvendinti. Tačiau suvokiant tai, jog dalis fanų keliauja su palaikomais dainininkais į užsienio šalis, miega tuose pačiuose prabangiuose viešbučiuose bei keliauja į daugumą jų koncertų, galima suprasti, kad mėnesinės išlaidos dažnai viršija net dešimties tūkstančių JAV dolerių ribą. Tai iš esmės įrodo su sasaeng fanais susidūrusių asmenų pasakojimai. Vienas jų yra interviu su populiariausios Korėjos pop atlikėjų grupės BTS narių (Taehyung arba V), kuriame jis pasidalino savo patirtimi susiduriant su tokio tipo fanais. Atlikėjas atskleidė, jog skrendant į kitas šalis „fanai” dažnai sukuria nemalonią atmosferą pirkdami vietas prie pat atlikėjų, skrydžio metu nuolatos juos stebėdami bei fotografuodami. Grupės narys pasidalino, jog toks trikdantis tariamų gerbėjų elgesys galiausiai paskatino grupę vengti komercinių skrydžių ir skristi privačiais lėktuvais. Be to, atliktas interviu su oro linijų stiuardesėmis atskleidė šiurpinančius kraštutinumus, iki kurių yra pasiryžę žengti sasaeng fanai. Stiuardesės tikino, jog bent keli sasaeng fanai visuomet skrenda lėktuvu, jei jo viduje keliauja ir populiarus atlikėjas. Jos atskleidė, jog viso skrydžio metu fanai fotografuoja atlikėjus, dažnai sekioja juos ir neretai jiems apsilankius lėktuvo tualete rikiuojasi eilėje į jį patekti. Be to, pabrėžė, jog jiems būdingas elgesys yra daiktų vogimas iš atlikėjų lagaminų, ar net paprasčiausių šiukšlių, tokių kaip vandens buteliukas, iš kurio gėrė atlikėjas, pasisavinimas. Negana to, išleidžiamas dideles piniginių išlaidų sumas atskleidžia ir kalbintų oro uostų darbuotojų pastebėta sasaeng fanų naudojama pinigų susigrąžinimo schema. Kitaip tariant, dalis viešus asmenis persekiojančių gerbėjų nėra linkę iš tikrųjų skristi į užsienio šalis su savo dievaičiais, tad sutikę atlikėją „duty-free” zonoje paprasčiausiai atšaukia ar bando grąžinti skrydžio bilietus. Kalbant apie užsienio lygmeniu realizuojamą persekiojimą išleidžiant dideles pinigų sumas galima paminėti žinomos Korėjos grupės NCT atvejį. Sasaeng fanė viso 2021 metų Amerikoje spalio mėnesį trukusio muzikinio turo metu persekiojo grupės narius. Tai savaime įrodo, jog į veiklos realizaciją buvo investuota nemažai lėšų visų pirma dėl to, nes ši mergina kartu su grupės nariais keliavo į pramogų vietas (žiemos sporto erdves) bei keliavo su jais po valstijas pagal turo tvarkaraštį. Jos buvimo vietos buvo užfiksuotos koncertuose besilankiusių grupės gerbėjų bei oficialiame grupės žiemos sporto erdvėje filmuotame vaizdo įraše.
Taigi, matyti, jog sasaeng fanų pomėgio realizavimas reikalauja nemažų finansų paskyrimo, tad tokia veikla užsiimantys asmenys (kaip rodo pavyzdžiai) bandydami sumažinti išleidžiamų pinigų sumas taiko įvairias taktikas ar mechanizmus, kurie tai padėtų įgyvendinti.
Kaip ir kiekviena subkultūra, taip ir sasaeng, turi ją sudarančios žmonių grupės elgesį ribojančias taisykles. Nors dėl mažo šią subkultūrą sudarančių asmenų noro viešai kalbėti atskleidžiant savo tapatybę žiniasklaidai, nedaug yra žinoma apie konkrečias vidines taisykles. Visgi, dėl tam tikrų viešų įvykių, galima spręsti, jog tam tikros sasaeng fanų grupės nepalaiko seksualinio pobūdžio kontakto užmezgimo su mėgstamu atlikėju. Tai puikiai iliustruoja 2012 metais įvykęs incidentas su JYJ Korėjos vaikinu grupės nariu, kurį miegantį viešoje saunoje nufotografavo ir skelbėsi pabučiavusi sasaeng fanė. Šią informaciją bei miegančio grupės nario nuotraukas mergina paviešino „X” (anksčiau vadinamos „Twitter”) platformoje.
2 iliustracija. Šaltinis: Koreaboo
Toks vienos iš sasaeng fanų grupės merginos elgesys nusižengė nustatytoms vidinėms taisyklėms ir, remiantis vėliau atliktais interviu su savanoriškai sutikusiais kalbėti sasaeng fanais, lėmė, jog su ja buvo „susidorota”. Gilinantis į šių fanų specifiką galima atkreipti dėmesį, jog patys šiai grupei priklausantys fanai, nepriskiria savęs persekiotojams, o daugiau aukštesnio rango fanams, kurie investuodami pastangas į viešą asmenį siekia jam padėti dar daugiau išpopuliarėti, todėl ryšio užmezgimas eigoje yra laikomas daugiau jų pastangų rezultatu. Vis dėlto, negalima kategoriškai sutapatinti visų sasaeng fanų grupių, kadangi dalis jų pateisina romantinio ar seksualinio pobūdžio santykio siekimą su įžymybe ir aktyviai to siekia. Tai be abejo yra ypač problematiška, nes viešas asmuo susiduria su persekiojimo galimybe, kuomet asmuo, turintis informaciją apie jo dienos rutiną, gali kėsintis į daugiau nei jo privatų gyvenimą. Realiame gyvenime tokių situacijų pavyzdžių, deja, bet yra ne viena. Galima pasidžiaugti, jog dažniausiai tai nėra tiesioginiai fiziniai veiksmai priekabiaujant prieš įžymybės seksualinio apsisprendimo laisvę, dažniau tai bandymas užfiksuoti (ar pamatyti) mėgstamą įžymybę imtymioje aplinkoje (pavyzdžiui, bandant aptikti persirengimo kambariuose ir pan). Vieną iš tokių incidentų galima išskirti EXO vaikinų grupės fanę, kuri 2013 metų viešo renginio metu, kuriame dalyvavo grupės nariai, persirengusi kaip vaikinas laukė vyrų tualete, kuriame grupės bariai galiausiai apsilankė. Asmens pasirengimo lygį įrodo tai, jog mergina buvo visiškai nusiskutusi plaukus tam, kad labiau neišsiskirtų vyrų tarpe.
3 iliustracija. Šaltinis: Koreaboo
Nors šio įvykio metu mergina daugiau tenkino savo asmeninį fetišą, tačiau neretai intymaus formato fiksuota medžiaga tampa sasaeng fanų platinamu ar parduodamu produktu. To puikus pavyzdys, 2016 metų įvykdytas įsilaužimas į vieno iš minėtosios EXO grupės nario viešbučio kambarį, kurio metu buvo paslėptos garsą bei vaizdą filmuojančios kameros. Fanė užfiksavo dainininką besimaudantį ir dainuojantį vonios kambaryje ir vėliau už nustatytą užmokestį pardavinėjo jį kitiems. Tad gilinantis į vidines taisykles, galima pabrėžti, jog dalyje sasaeng fanų grupių nėra palaikomas realiais veiksmais įgyvendinamo romantinio pobūdžio kontakto užmezgimas su viešu asmeniu, tačiau atvejai, kai fanai to nelaiko problematišku elgesio aspektu, remiantis praktiniais pavyzdžiais, suponuoja apie didesnį grėsmės viešam asmeniui mastą.
Aptarti pavzdžiai atkreipia dėmesį ir į šiai kraštutiniu elgesiu palaikymą garsiems žmonėms išreiškiančiu grupių vidinį komunikavimą. Dažniausiai tarpasmeninis fanų bendravimas vyksta pokalbių platformų pagalba besiburiant į grupes, pranešant apie žinomas mėgstamų dainininkų esamas lokacijas, jų judėjimo planus šalies viduje ar į užsienį ir pan. Dalis tokios komunikacijos susideda iš gautų dienos metu nuotraukų, vaizdo įrašų dalinimosi ir t.t. Todėl, dažnai minėto intymaus turinio vartotojai būna to pačio fanų rato nariai. Visgi, niekas negarantuoja, jog toks skandalingas turinys nenutekės į visuomenės bendro naudojimo socialinių tinklų platformas ir dar labiau nepažeis viešo asmens pozicijos. Taigi, bendro komunikavimo egzistencija leidžia sasaeng fanams ne tik gauti bei pranešti informaciją apie mėgstamus atlikėjus, tačiau ir kuria erdvę per privataus asmens gyvenimo pažeidimą gautos medžiagos komercializacijai.
Svarbu atkreipti dėmesį ir į tai, jog vieši asmenys dažnai patys negali kovoti su juos persekiojančiais sasaeng fanais. Dažniausiai tai yra dėl to, nes persekiojimo išprovokuotas garsenybės piktesnis ar drausminio pobūdžio elgesys, bandant paaiškinti nenorą komunikuoti su sasaeng fanu atneša dažniau neigiamą rezultatą – grasinimų. Tai yra, sasaeng fanai manipuliuoja viešo asmens nepatogia pozicija ir neretai sulaukę drausminimo paviešina asmeninio pobūdžio informaciją, kaip pavyzdžiui telefono numerio ar gyvenamojo adreso informaciją, kaip kerštą už nepagarbų elgesį jų atžvilgiu ( kartais grasina susižaloti). Tokios taktikos naudojimas dažnai atgraso viešus asmenis imtis realių veiksmų tramdant juos persekiojančius fanus. To pavyzdys, 2023 metų įvykis su minėtos BTS grupės Jungkook nariu, kai šis gavęs atsiųstą fano dovaną – jogurtą, jo nesuvalgė. Svarbu atkreipti dėmesį, jog atlikėjas prieš tai buvo perspėjęs fanus, jog nepageidauja gauti maisto siuntinių.
4 iliustracija. Šaltinis: Interaksyon
Dėl tokio viešo asmens elgesio jogurtą siuntusi fanė savo nepasitenkinimą išliejo „X” platformoje apkaltindama atlikėją esantį nemandagiu ir nesupratingu. Tame pačiame įraše mergina žadėjo nužudyti atlikėją kartu primindama, jog tai lengva, nes žino dainininko gyvenamąją vietą.
5 iliustracija. Šaltinis: platformos „X” naudotojas @2h00Man7
Taigi, matyti, jog viešų asmenų noras savarankiškai apsisaugoti nuo juos persekiojančių fanų dažnai gali lemti atvirkštinį efektą – didesnę grėsmę jų saugumui.
Daliai žmonių natūraliai gali kilti klausimas, iš kur šie kasdieniai žmonės, gauna asmeninę informaciją apie įžymybę, jo dienos grafiką, kelionių datas, skrydžių numerius ir pan. Atsakymas į šį klausimą yra ganėtinai paprastas. Turint pinigų nėra taip sunku papirkti su dainininkais dirbančius darbuotojus, stilistus ar vadybininkus. Kartu, turint pažįstamų (ar net patiems dirbant) aviacijos srityje, nesunku gauti ir skrydžių informaciją susijusią su viešų asmenų kelionių planais. Prie viso to pridėjus faktą, jog populiari įžymybė (surinktais duomenimis) turi nuo 500 iki 1000 tokio tipo fanų, kurie tarpusavyje bendrauja ir dalinasi informacija, nesunku suprasti, jog pomėgiui realizuoti naudingų ryšių, esant tokiam asmenų kiekiui, galima atrasti nesunkiai. Taigi, esant dideliam informantų srautui informacijos gavimas tampa paprastu procesu.
Minėtieji pavyzdžiai tikrai nėra vieninteliai. Iš esmės didžioji dalis populiarių k-pop žanro dainininkų susiduria su kasdieniais sasaeng skambučiais, žinutėmis, budėjimu prie įžymybės namų ar treniravimosi vietų ir pan. Yra ir išskirtinių atvejų pavyzdžių, kuomet atlikėjai buvo bandomi pagrobti, dėl fanų persekiojimų patekę į avarijas ar kitaip susižaloję. Tačiau vienareikšmiškai galima pastebėti tendenciją, jog sasaeng fanų fiksacinio ar obsesinio pobūdžio elgesys trikdo tiek viešą, tiek privatų viešo asmens gyvenimą. Bendrai žvelgiant į sasaeng fanams būdingą elgesį per aptartų pavyzdžių prizmę, galima suvokti, jog tokiu veiklos realizavimo pagrindu dažniausiai yra keliama grėsmė viešo asmens saugumui, kas atitinkamai leidžia konstatuoti sasaeng fanų subkultūrą kaip problematišką fanų kultūros manifestacijos formą.
Evelina Šimelytė
Vilniaus universiteto Filosofijos fakulteto Kriminologijos bakalauro studijų programos 4 kurso studentė
NAUDOTI ŠALTINIAI:
ILIUSTRACIJŲ NUORODOS:
1 iliustracija: https://www.wowkeren.com/berita/tampil/00472689.html
2 iliustracija: https://www.koreaboo.com/news/jyj-jaejoong-terrifying-incident-sasaeng/
3 iliustracija: https://www.koreaboo.com/lists/13-disturbing-stories-sasaeng-fans-went-far-1/
4 iliustracija: https://interaksyon.philstar.com/celebrities/2023/05/05/250327/never-accept-food-from-strangers-lea-salonga-reacts-to-jungkooks-request-to-fans/
5 iliustracija: https://twitter.com/2h00Man7/status/1657906559584989184